مقالات

تفاوت آون و انکوباتور

تفاوت آون و انکوباتور

تفاوت آون و انکوباتور چیست

آیا آون همان انکوباتور است؟ آیا می‌توان از آون به عنوان انکوباتور استفاده کرد؟ این قبیل سوالات عمداتا به خاطر شکل ظاهری بسیار مشابه این دو محصول برای کاربران بوجود می‌آید ، اما بر خلاف شباهت در ظاهر ، کاربرد این دو دستگاه از یکدیگر متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند.

انکوباتور

دستگاهی که بوسیله آن شرایط خاص محیطی نظیر رطوبت ، دما ، اکسیژن و دی اکسید کربن را برای رشد میکرو ارگانیسم‌های زنده فراهم می‌کند. برای نمونه محیط‌های کشت پس از کشت درون انکوباتور قرار می‌گیرند و پس از تنظیم دما و زمان ، حرارت موردنیاز باکتری‌ها را تامین می‌کنند.

آون

آون یا همان فور ، از تجهیزات آزمایشگاهی مهم و پرکاربرد که در آزمایشگاه‌ها ٬ دندان پزشکی‌ها و بیمارستان‌ها ، به منظور استریلیزاسیون خشک تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساس کار این دستگاه از بین بردن میکروارگانیسم‌های موجود در تجهیزات آزمایشگاه‌ها ، دندان پزشکی‌ها و سایر مکان‌هایی که استریلیزاسیون از اهمیت بالایی قرار دارد. این کار بوسیله حرارت‌دهی خشک انجام می شود.

تفاوت‌های آون و انکوباتور

اولین تفاوت عمده این دو دستگاه محدوده دمایی آنهاست. انکوباتورها دستگاه‌های برای محدوده‌های دمایی پایین و حداکثر ۷۰-۸۰ درجه سلسیوس می‌باشند. این در حالیست که آون‌های برای دماهای بالاتر و حداکثر دماهایی مابین ۲۵۰ – ۳۰۰ درجه سلسیوس طراحی شده اند. هر چند بعضی از مدل‌های آون‌های آزمایشگاهی دمایی مشابه انکوباتور ارائه می‌دهند اما باید توجه کرد دقت دمایی که انکوباتور ارائه می‌دهد به هیچ عنوان در آون‌ها مشاهده نمی‌شود و به علت محدوده دمایی محدودتر انکوباتورها می‌باشد. پس از اگر از آن کاربرانی هستید که دقت دمایی برای شما اهمیت بالایی دارد و قصد کشت میکروب‌ را دارید به هیچ عنوان از آون به عنوان جایگزین استفاده نکنید.

دیگر تفاوت این دو دستگاه در تعداد المان‌هایی است که این دو دستگاه کنترل می‌کنند. برعکس آون‌ها که عمداتا دما و زمان فقط مورد کنترل قرار می‌گیرد. در انکوباتورها علاوه بر دما و زمان ، شاهد سیستم‌های کنترل رطوبت و سیستم کنترل گازها نیز هستیم و همین امر باعث می‌شود .انکوباتورها به سیستم‌های دقیق‌تری نسبت به آون‌ها به منظور کشت میکروب‌ها و سلول‌های زنده تبدیل شوند.

از دیگر تفاوت‌های این دو دستگاه میزان تنوع آنهاست. آون‌ها به سه دسته آون‌های فن‌دار ، بدون‌فن و خلاء تقسیم می‌شوند ولی در انکوباتورها شاهد تنوع بیشتری هستیم. انکوباتورهای استاندارد ، یخچال‌دار ، شیکردار ، دی‌اکسید کربن ، مرطوب و هیبریدی همگی حکایت از این دارند که با توجه به نیاز انکوباتورها به دقت بالا و کنترل پارمترهای بیشتر در تنوع بیشتری تولید شده‌اند.